14 April 2009

'Satu Denderam. Pembeli Didahulukan. Selera Diutamakan'

Sejak memperkenalkan slogan 'Satu Denderam. Pembeli Didahulukan. Selera Diutamakan' Mak Mah yang berniaga kuih denderam di Pasar Malam Jalan SS6/1, Kelana Jaya, mulai mendapati jualan denderamnya meningkat dengan mendadak, dan gerainya 'Dunkin Denderam' dihurung pembeli.
"Mak Cik dah berniaga lama. Mak Cik akan ikut apa sahaja slogan yang diperkenalkan oleh ahli politik." Kata Mak Mah yang nama sebenarnya Semah Manis.

Menurut beliau antara slogan yang diperkenalkan untuk menarik perhatian pembeli di pasar malam tersebut ialah 'Denderam Hadhari', 'Denderam Harapan Baharu', 'Denderam For All', 'Membangun Bersama Denderam', 'Pandang ke Denderam', 'Mohon Restu Denderam', 'Denderam 2020', 'Denderam Berani', dan bermacam-macam lagi.
Ditanya apakah slogan yang ada tersebut akan mengelirukan pembeli, Mak Mah dengan tersenyum memberitahu, "Mak Cik akan tengok dululah. Kalau pembeli tu nampak muka macam orang PAS, Mak Cik akan kata; silalah rasa dan beli 'Membangun Bersama Denderam' atau 'Denderam For All'. Kalau dia orang Pak Lah, Mak Cik akan kata kepadanya, belilah 'Denderam Hadhari'.
Sekarang kerana ramai orang sukakan Perdana Menteri baharu, Mak Cik pun perkenalkan slogan 'Satu Denderam'. Untuk mereka yang masih mencintai Tun Dr Mahathir, Mak Cik juga perkenalkan slogan 'Denderamisme'. Jadi Mak Cik kena pragmatik sikit. Nak hidup jadi biasalah.
Kalau nak kata sedap, biasa je. Bahan denderam ni senang nak buat; tepung beras dan gula Melaka saja tapi bila kita beri nama yang berbeza orang pun macam terpukau dan lupa daratan. Padahal semua denderam sama saja. Sebab itu Mak Cik kata, 'Pembeli Didahulukan. Selera Diutamakan.' Kita beri apa yang pembeli mahu dengar, padahal bendanya sama. Macam kena tipu hidup-hiduplah sikit-sikit."
Apabila ditanyakan apakah keistimewaan 'Satu Denderam', Mak Mah menjelaskan denderam beliau tersebut dihasilkan menerusi satu paradigma bagi tujuan mengekalkan mutu kesedapannya terjamin.
"Denderam ini mengutamakan prestasi dan pencapaian. Bahkan Mak Cik lantik beberapa orang sepupu, sedara-mara, kawan baik yang tak mungkin berani mengkritik Mak Cik; di mana Mak Cik siap-siap sediakan satu pendekatan Petunjuk Rasa Utama atau Key Tastery Indicators secara menyeluruh. Orang bila dengar benda-benda macam ni, mereka menganga buaya selalunya. Media macam rancangan 'Jalan-Jalan Cari Makan' pun meleleh bila dengar, akhirnya propa Mak Cik jugak diterima."
Usahawan berjaya tersebut menegaskan petunjuk tersebut akan menekankan impak, bukannya input; hasil, bukannya output dan akan memastikan pembelian pelanggan yang berbaloi (value for money).
Menurut Mak Mah sebelum ini, kali terakhir jualan denderamnya meningkat ialah apabila beliau memperkenalkan 'Denderam 16 September'. Namun sebaik sahaja tarikh 16 September itu dilepasi dan tiada apa berlaku Mak Mah mengambil tindakan drastik. Menurut beliau lagi, sebaik sahaja mendapati ahli politik tersebut menipu rakyat beliau segera menukar slogan tersebut.
"Dia tu temberang lah. Susahlah kalau bohong-bohong macam tu. Mak Cik kan bergantung kepada slogan-slogan tu. Jadi kalau tak jadi Mak Cik pun dapat susah. Kita orang berniaga tak suka spekulasi."
Mak Mah bagaimanapun berpendapat perbuatan beliau yang menipu pembeli dengan slogan berbeza itu sebagai, 'wajar dan tidak berapa berdosa', "Mak Cik contohi perangai tok guru. Kalau ulama pun boleh ubah-ubah pandangan dan hukum atas dasar ijtihad dan syura, Mak Cik pun nak jugaklah buat begitu. Itulah rahsia Mak Cik kekal berniaga di sini. Orang lain berniaga lingkup sokmo, tapi Mak Cik berniaga terus maju."
Sebelum pulang, wakil media dihadiahkan 'Satu Denderam'. Sesungguhnya denderam dapat diketengahkan ke peringkat antarabangsa kerana mempunyai banyak persamaan dengan donut. Semoga usaha Mak Mah tersebut akan beroleh kejayaan.
Dipetik dari blog Faisal Tehrani

No comments: