22 January 2011

Usrah Ibarat "CHARGER" Iman dan Semangat Juang...

Hari ni ada program usrah gabungan di Miri. Walaupun sibuk dgn kerja untuk memenangkan PAS di Miri, usrah jgn dilupakan. Usrah ibarat "charge'' talipon. Kalau bateri lemah kita pun cepat2 carik charger. Begitulah usaha iman dan amal. Kalau terasa penat berjuang dan setan mulamenghasut, maka cepat2 cari majlis ilmu. Alhamdulillah progran usrah di Miri sentiasa ada walaupun kenkadang agak muram tapi tetap berjalan.

Sementelah Miri kini adalah anak angkat Selangor, setiap minggu ada pimpinan dari Selangor turun ke Miri untuk men'charging' semangat juang para mujahid PAS di Bumi Kenyalang sebelah sini.

Amat perlu pejuang2 Islam mengikuti usrah sentiasa. Bila ada kesempatan maka jangan diabaikan. USahakan diri untuk menambah ilmu dan kefahaman perjuangan terutamanya bila kita berusaha di tempat Islam adalah minoriti. Approach dan cara tak sama macam di tempat lain. Di kalangan orang2 Islam pun Islam ini asing macamana pulak nak berdakwah di kalangan orang2 non-muslim.

Itulah usrah penting. Dalam usrah kita dapat berbincang tentang approach yg terbaik. Pengalaman pimpinan yang datang dapat menolong untuk kita mencanai sau cara yg terbaik untuk kita menyemai benih dan dakwah Islamiah..

Ana menyerulah kepada semua sahabat/biah untuk teruskan perjuangan. Usrah jangan ditinggalkan. Solat jemaah di masjid dan baca Quran setiap hari jangan tinggal. Baca Quran biar faham...maksudnya baca terjemahan juga pada yang tak faham Bahasa Arab. Usahakan juga untuk kita faham Bahasa Arab walaupun tak dapat bercakap...

Akhirkata, ana ucapkan selamat berusrah kepada semua Mujahadeen Miri...

Wasalamua'laikum Warahmatullahi Wa Barakaatuh..
Sheikh Sambal.


5 comments:

al-brangi Online said...

salam,

teruskan.....takbir 3x

pas-miri said...

patut la nampak kusyuk depan laptop before prog mula, rupanya tgh polah entry baru dlm blog

Eja said...

Errr..nak tanya skit..kt ne nak join prog2 usrah ke..madrasah ke..kt miri ni??

Eja said...

Err..nak tanya skit..kt miri ni ..mane badan2 yg ade buat usrah ke..madrasah ke yg sy leh join??

Sheikh Sambal said...

Eja,

call ust Arisan 0138336027