09 May 2011

TS Khalid Ibrahim & Yayasan AMAL...Kesah Cinta Yang Lama

Pada sabtu lepas SS diberi kesempatan oleh Tuhan Semesta Alam untuk menyertai Mesyuarat Agong Perwakilan Dwi Tahunan Yayasan Amal Malaysia(YAM) kali ke-10 di Pusat Dakwah Serantau, di Sg Merab, Bangi/Sepang, Selangor. YAB MB Selangor datang untuk merasmikan mesyuarat agong ini. (Lihat laporan Presiden di sini..)

Barulah SS tau yg MB kita ni sebenarnya dah lama bersama dengan YAM. Sejak sebelum masuk politik lagi. Dari ucapannya dia menceritakan bagaimana dia disapa oleh YAM dan bersyukur kerana itu. Seorang CEO Guthrie, satu syarikat perladangan gergasi Malaysia dan juga orang nombor wahid PNB, turun ke bawah memberi khidmat di Acheh selepas Tsunami dan gempa bumi. Rela tidur dipangkin yang layak untuk Benggali jaga gudang walaupun disuakan hotel berbintang-bintang.
MB Selangor TSKI sedang memadahkan ucapan perasmian.  Gambar kecil ialah Tn Hj Hussin Ismail Pengerusi YAM sedang memberikan ucapan alu2an. 

Komitmen TS Khalid Ibrahim (TSKI) luhur 100%. Itu yang SS dapat simpulkan. Beliau adalah Penasihat YAM sejak dulu lagi. Sebelum dia MB. Sebelum dia bersilat dalam arena politik. TSKI dah berkecimpung dalam usaha dakwah dan kemanusiaan YAM. Semuga dengan naungan TSKI sebagai MB Selangor, YAM akan terus maju dan maju.

Objektif penubuhan YAM akan mudah tercapai dengan nasihat dan naungan seorang Menteri Besar. Pusat Dakwah Serantau (PDS) tempat di mana mesyuarat agong YAM dilansungkan, akan lebih maju lagi. Lokasi tetap PDS yang akan dibina di Kg Abu Bakar Baginda, lebih 2 km dari tempat yg disewa sekarang. MB nampaknya sangat senang hati dan akan membantu sedaya muingkin. Sedaya mungkin bagi seorang MB amat 
berat timbangya kalau banding dengan daya kita.

Peruntukan RM100k utk menyiapkan projek Rumah Anak2 Yatim di Acheh yang terbengkalai, dijanjikan peruntukan segera. Manakala konvensyen untuk mengumpulkan semua NGO Kebajikan Gerakan Islam & Da'awah Antarabangsa, diarahkan  oleh YAB MB untuk disegerakan dibuat dan dianjurkan di Selangor. Pengerusi YAM lega bila mendengar saranan MB itu sbb memang salah satu usaha YAM adalah untuk menyatukan semua NGO Gerakan Islam agar bergabung dan bergerak dalam satu badan koordinasi. Konvensyen ini akan mempercepatkan perkara mulia ini tercapai. 

Mari kita sama-sama doakan agar YAB MB TSKI akan terus mengepalai Negeri Selangor dan seterusnya memberi khidmat kepada YAM, demi gerak kerja dakwah di Pulau Borneo ini.... 

Semuaga Allah memberkati segala usaha jerih pedih YAB MB Selangor dalam YAM. Semuga Allah memberkati semua usahanya dan semuga Allah kurniakan kesejahteraan dan kemuliaan.

Amin Ya Rabbil A'lamin...


1 comment:

Sheikh Sambal said...

mashumah; ana tak faham...kenapa perlu bagi tau enti dulu... teritory mana pulak??....