10 March 2011

Pilihan Raya Negeri Sarawak - April!

Sah dah! Semalam (9/3) pembantu SPR telah dilantik dengan rasminya dan mereka akan mula bertugas pada 25/3 ini. Maknanya, awal April lah PRU Sarawak. Takkanlah buat lantikan sekarang tapi pembantu SPR ini akan menunggu sampai Jun baru nak setel pilihan raya. Tentulah cepat lantik cepat kerja cepat siap. Maka khabar angin yang mengatakan 9 April adalah tarikh pilihan raya DUN Sarawak semakin sah.

Janggut Bang Taib pun semakin panjang. Memang begitulah setiap kali hendak menentukan tarikh pilhan rayaBang Taib akan simpan janggut. Macam tanda dunia nak kiamat.SImpan janggut tu macam alamat besarlah, selain dari pak-pk menteri sibuk turun kampung dan hutan bertanya khabar.

Konvensyen BN Sarawak hujung minggu lepas pun bengkeng semacam jer Bang Taib. Tu pun satu lagi petanda besar. Dah biasa pilhan raya macam makan kacang sambil tabur pada ayam bagi ayam makan sebelum tangkap sembelih. Behitulah pilhan raya Sarawak sebelum ini. Rakyat digula-gulakan sebelum mereka dikerah undi BN dann selepas itu dah menang mampus pi lah kat hang! Tanah NCR pun kena rampas. Kununya untuk kemajuan rupanya untuk kembungkan poket sendiri dan kroni.

Kalau baca Borneo Post dan klebanyakan akhbar Cina, PAS akan bertanding di 6 kawasan. Inilah kali pertama PAS akan meletakkan calon di 6 kawasan DUN, yakni, Stupong (Kuching), Sebuyau, Sadong Jaya, Beting Maru, Jepak (Bintulu) dan Senadin (Miri). Walaupun PAS dikira parti baru di Sarawak, tetapi gerak kerja mereka terutamanya di Senadin dan Jepak, amat memberansangkan. Setiap minggu ada sahaja orang besr PAS yang datang. Lepas sorang, sorang. Ada yang datang berkumpulan dan ada juga yg datang solo. PAS tempatan tetap memberikan layanan yang sepatutnya, yakni, menggunakan mereka yang datang untuk menjadi penceramah di masjid-masjid, surau-surau, tempat2 awam dan juga di ceramah umum.

Kalau Bang Taib mengishtiharkan tarikh pilhan raya pada bila-bila masa pun sekarang, PAS dan jenteranya sudah bersedia.Pakatan Rakyat telah bermesyuarat untuk menyelesaikan masalah pembahgian tempat bertanding dan calon.calon. Di Miri, setakat ini DAP mmenyatakan hasrat beliau untuk bertanding di semua kawasan DUN termasuk Senadin. Dari segi gerakerja akar umbi PAS memang mantap di Senadin tetapi DAP pula mantak dalam gerakerja poltik. Hanya wibawa calon-calon sahaja yang akan menentukan parti mana yang akan bertanding. PAS ada 6 bakal calon yang terdiri dari peguam, peniaga, jurutera dan juga calon wanita. Keputusan akhir akan ditentukan oleh mesyuarat peringkat negeri.

Kita tak kesahlah sapa yang bertanding nanti. Yang pentingnya satu lawan satu. Kita tak akan bagi BN menag percuma. Kita akan bagi mereka sakit dalam pilhan raya kali ini.

Cukup-cukuplah tu Bang Taib. Rakyat dah meluat dah... udah lejuk dah...!! Rakyat Sarawak mahu Ketua Menteri baru selepas pilhan raya DUN kali ini dan dia bukan orang BN...amiinn...


Sheikh Sambal.

No comments: