12 February 2011

Mesir Selepas Mubarak...



Tepat pukul 12:00 tengah malam waktu Malaysia, Naib Presiden Mesir Omar Sulaiman, mengisytiharkan bahawa Presiden Hosni Mubarak akhirnya melepaskan kuasa dan menyerahkannya kepada Majlis Pemerintah Tentera. Kenyataan pendek Omar Sulaiman itu sudah cukup untuk meletupkan suasana gumbira tahap gaban.
Kuasa Rakyat Kuasa Keramat!!
Sorakan orang ramai di seluruh Mesir sungguh membingitkan. Ada yang terus bersujud syukur dan tak kurang yang menagis kegembiraan.

Tiada perkataan yang sesuai untuk menggambarkan kegembiraan yang sedang dikecapi oleh rakyat Mesir. Dah satu jam setengah mereka masih meraikan kemenangan rakyat dengan hiruk pikuk gembira. Saya terpaku depan komputer penuh syukur pada Allah Azzawajalla. Sejak pukul 8 tadi saya mengikuti keadaan di Mesir dari skrin PC. Aljazeera memberikan laporan lansung dari Mesir. Revolusi rakyat Mesir yang ajaib, penuh aman dan bertamadun akhirnya berjaya meruntuhkan satu rejim yang kejam.
Kecil besar tua muda rakyat semua peringkat meraikan kemenangan revolusi rakyat!

Pun begitu lebih 300 orang hilang nyawa mereka sebelum revolusi ini berjaya. Nampaknya darah mereka yang terkoraban tidak sia-sia. Sejarah yang gem
ilang di Mesir berkocak lagi dengan revolusi rakyat ini. Bermula di Tunisia, rakyat Mesir menyambung pergerakan rakyat marhein untuk melawan kezaliman. Dengan pengorbana yang besar ini akan membawa Mesir dan juga Tunisia ke hadapan dengan lebih cemerlang.

Apa makna kemenangan ini. Satu, rakyat Mesir akan menikmati demokrasi dan akan berupaya memilih kerajaan mereka sendiri. Dua, dengan adanya demokrasi yg adil, Mesir akan bebas dari korupsi. Kerajaan yang dipilih akan lebih bertanggung jawab dan menjaga rakyat bukannya pemerintah dan tokeh besar. Tiga, sekatan keatas Gaza akan diangkat. Selama ini sekatan ke atas Gaza adalah kehendak Zionis Yahudi dan Amerika untuk mengekang Hamas. Mesir yang baru dengan Ikhwanul Muslimoon memainkan peranan penting, pintu ke Gaza akan dibuka seluas-luasnya. Israel tidak lagi punya sahabat baik (anjing suruhan sebenarnya) sebagai pemerintah Mesir. Israel kini dalam ketakutan.
Biasanya orang takut akan membuat perkara yang terdesak.Dan biasanya ia ganas. Pilahanraya Mesir yang adil akan menaikkan Ikhwanul Muslimoon(IM) kerana IM sangat popular dikalangan rakyat biasa. Hamas adalah satu gerakan Islam yang berpaksi dengan doktrin IM. Israel akan cuba untuk memutuskan hubungan Hamas dan IM. Caranya mungkin mereka akan menggunakan cara yang sama bila Parti Islam memenangi pilhanraya Aljeria. Tentera digunakan untuk menumbangkan kerajaan pilhan rakyat. Kalau ini berlaku saya fikir perang duni ke-3 akan meletus kerana Islam disekat dari hak memerintah sendiri.

Walau apa pun kita berdoa lah agar keamanan kekal. Israel perlu lebih berlapang dada dan menerima pilihan rakyat. Berikan hak Palestin dan semua akan tenang..

Tahniah kepada rakyat Mesir. Bebaslah engkau dari US dan Israel dengan sebenar-benar bebas. Dan tolonglah saudara kalian di Gaza dan Tebing Barat.


Wasalam.

Sheikh Sambal.

1 comment:

zenis said...

alhamdulillah, mudah2an mesir damai kembali