20 September 2010

Raya Tahun Ini Raya Hantu...

Raya tahun tak ubah seperti raya hantu. Tah apa yang merasuk RTM, Media Prima dan Astro, tiap=tiap berhantu. Jangan Pandang Belakang lah, JPB Congkak lah, Susuk lah, 40 Hari Pocong Bangkit lah dan macam-macam hantu lagi. Tiap-tiap malam hantu masuk rumah orang di Malaysia raya ni. Bukaklah mana channel.....ada je cerita hantu. Yang komedi seram ada, yang seram sejuk pun ada.
Maka anak-anak orang Islam pun terkesan dengan cerita setan ni. Dia pun ingat betullah setan yang kena belengu tu dah lepas dan kini merasuk dalam rumah-rumah satu Malaysia. Kita beraya siang hantu beraya dalam rumah kita malamnya pulak. Maka nak-anak kita (kita pun sama!) jadilah penakut tak tentu arah. Nak pergi kencing pun mesti berteman....jadi bila masanya nak belajar jaga aurat sesama anak-anak. Silap-silap anak-anak lelaki temankan anak-anak perempuan pegi kencing. Aku tengok kau punya, kau tengok aku punya! Adoi! Cerita hantu punya pasal , lain jadinya!
Tahyul Melayu tahap gaban!!

Sekarang sapa nak ambik tanggung jawab? TV3? Datuk Media Prima? Rais Yatim? PM Najib? Sapa nak jawab nanti. Semua tu kena termasuk sapa yang mengundi BN sekali! Sapa undi PAS dan PR terlepaslah (tapi kalau suka dan redho, terkena jugak).

Tahyul dalam masyarakat Melayu memang tebal. Tapi semakin nipis bila banyak kuliah, tazkirah dan majlis ilmu. Tapi tu dapt pada sapa yang kerja majlis ilmu. Yang jenis tak mau pergi surau dan anti surau, tak ke manalah. Jadi, bila kena sergah dek hantu TV terus terkejut ketakutan. Malangnya anak-anak Pak Lebai pun join sekaki. Bapak pergi surau tak ajak anak bini. Depa tertonyoklah depan TV tengok cerita hantu. Maka hantu pun masuk dalam jiwa. Patut takut pada Tuhan, anak bini Pak lebai takut pada hantu dan bayang-bayang....hu hu hu... Lama-lama anak bini orang PAS jadilah penyokong dan barua UMNO. Sebab dah takut Tuhan...hu hu hu... puncanya TV dan hantulah...

Pada semua sahabat dan rakan saudara Islamku....marilah kita jauhkan diridan anak bini kita dari tahyul dan khurafat hantu dalam apa saja bentuk....Marilah kembali ke Jalan Allah..

Sheikh Sambal.

1 comment:

al-brangi Online said...

salam,

mohon dilinkkan ke bloglist tuan atau tukar ke url baru seperti berikut>

http://al-brangionline.blogspot.com kerana blog lama al-brangi kena serang malware.

terima kasih banyak2.