03 September 2010

Kenapa Masjid Negeri Sarawak Tak Pasang Pembesar Suara Luar?

Masjid Negeri Sarawak, Petrajaya, Kuching. Dibelakang tu ialah Bangunan Dewan Bandaraya Kuching Utara.
Setiap kali aku pegi solat Jumaat di Masjid Negeri @ Petrajaya, Kuching, aku pasti kecewa.  Masjid ini sangat besar dan luas kawasannya tapi pembesar suara luar tidak dipasang. Kemudahan itu ada. Pandang ke atas dan anda akan dapati setiap penjuru masjid ada speaker besar. Tak tahulah apa yang ditakuti oleh pengurusan masjid sehingga tidak berani untuk memasang pembesar suara ini. Bukan masjid ini di tengah-tengah bandar atau pun di kelilingi oleh perumahan penduduk bukan Islam, kalau itu yang ditakutkan. Masjid India di tengah-tengah Bandaraya Kuching tu pun pasang speaker luarnya semasa solat Terawih. Ini Masjid Negeri Sarawaklah! kenapa ada kekangan? Kalau rosak speaker luar tu takkan dah 3 tahun aku solat di sana tak baiki-baiki lagi...? Heran sungguh...!

Jadi azan dan khutbah hanya dapat didengari dalam ruang dewan solat sahaja. Di kawasan wudhuk tak dengar, di kawasan belakang hujung masjid pun tak dengar. Padahal ramai para hadhirin Jumaat duduk di sana. Bila tak dengar khutbah jawabnya mereka berborak sakanlah. Orang tua macam tu, budak-budak apatah lagi...

Satu lagi yang aku tengok, walaupun dalam ruang dewan solat masih ada orang tua ganyut yang suka berborak sesama mereka semasa khatib sedang membaca khutbah. Aduh...kalau budak-budak aku tak heran tapi bila orang tua bergurau senda, mahu rasanya aku pelangkung kepalamereka....

Kepada pengurusan Masjid Negeri, tolonglah pasang pembesar suara di seluruh pelusuk masjid supaya semua orang yang datang dapat mendengar azan dan khutbah.....

1 comment:

Anonymous said...

Lets chat promptly:)
[url=http://www.businesscoachcourse.com]business coach course[/url]