29 October 2011

Dugaan: Antara Emosi Dan Aqal

Asalamualaikum wbh...


Kadang-kadang sedang kita sibuk berjuang melakukan sesuatu yang kita harap bermanfaat kepada ummah, kita tersadong dengan dugaan yang datang tiba-tiba. Dugaan ini boleh saja berbentuk fizikal atau emosional,  Bagaimana kita nak berdepan dengan dengan dugaan ini. Akal kita perlu cepat mengawal suasana kalau tidak dugaan yang beremosi akan menang. Bila sudah emosional baik buruk bukan timbangan lagi tetapi kepuasan hati.Lebih mlang pula kalau hati tidak berlandas kepada iman. Kesannya akan buat kita menyesal.

Kalau emosional dalam menangani dugaan kesannya mungkin akan menjejaskan perjuangan. Orang yang emosional tidak mengawal perasaan dan perbuatan dan perkataan yang keluar dari dirinya akan menyebabkan hubungan silaturrahim terganggu.Seterusnya perjuangan dalam jemaah akan jadi lembab dan kerja da'awah pun terbantut.

Segala dugaan haruslah didepani dengan aqal dan iman. Elakkanlah emosi mengintai dalam mengatasi dugaan dan ujian yang kita hadapi. Biarlah terasa hati tapi kerja da'awah tidak terganggu. Tangani dugaan dengan akal bukan dengan perasaan. Jadilah orang pemaaf maka emosi kita akan lebih tenang....


Wasalam.

.

No comments: