12 December 2010

1100 Kampung Wi-Fi @ Sarawak/Sabah

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan Datuk Joseph Salang telah memaklumkan bahawa 600 kampung di Sarawak dan 500 di Sabah akan dibekalkan dengan kemudahan jalurlebar percuma. (lihat sini) Apa maknanya kepada perjuangan Pakatan Rakyat di Sabah/Sarawak? Ya..ini sebenarnya berita baik. Lebih kampung terbuka kpd internet adalah lebih baik kerana orang2 kampung akan  mudah mendapat berita dari pihak bukan BN/kerajaan.

Walaupun dari segi alawiyatnya, kemudahan Wi-Fi bukanlah perkara utama yg patut dianjurkan kerajaan di kawasan kamung dan pendalaman Sabah/Sarawak. Kebanyakan kawasan ini sebenarnya lebih mendambakan kemudahan prasarana yg lebih baik seperti jalanraya bertar, air paip dan tenaga letrik, bukan WIFI. Tapi dah Joseph Salang nak bagi, ambik saja. Dari situ nanti, bila orang kampung celik dan tahu mereka selama ni kena tipu, (dari pendedahan dalam internet spt blog Sarawak Report) mereka akan mengalih sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat. Dan bila ini berlaku, BN akan cuba mengambil hati mereka dengan membawa lebih banyak 'actual development' kepada orang-orang kampung.

Sheikh Sambal sangat gembira dgn perkembangan terbaru ini. Bagilah Wi-Fi pd sebanyak kampung yang boleh. Walaupun kampung yang ko bagi Wi-Fi tu tak ada letrik. Ha ha ha....hentamlah. Pakai genset pun tak apa..janji orang-orang kampung di Sabah/Sarawak akan lebih tahusiapa yang tipu mereka selama ini. 

Kampung Wi-Fi....hmmmm...way to go Malaysia!!

No comments: