12 October 2010

Benci Tapi Tak Kesah.....

Ramai dah warga negeri Kenyalang ini yang aku jumpa. Ramai yang kata benci kepada Tok Uban. Benci sebab dia terlampau kaya rakyat terlampau miskin. Dia terlalu lama duduk di atas sehingga korupsi dengan kerusi sama makna. Hanya mementing tempolok keluarga sendiri dan geng lanunnya. Itu yang tersembur dari mulut mereka, tapi aku tanya dah mendaftar jadi pemilih ke belum, 85% belum pun mendaftar! Bila disuruh mendaftar, mereka kata malslah. Kalau daftar pun BN menang juagk!

Inila dia sifat 'tak kesah' yang sebenarnya memberi kemenangan percuma kepada BN saban tahun. Marah, benci tapi tak kesah sapa yang memerintah. Mereka tak sedar yang undi merekalah yang dapat menentukan masa depan mereka! Aduss... Kalau orang muda semua begini...Tok Uban akan memerintah seratus tahun lagi!

4.3 juta orang muda masih belum mendafatr jadi pemilih walaupun umur sudah layak. Ini hampir semua orang muda...yang tak kesah tapi benci pada apa terkena pada mereka... Nak kata pada muka? Aku pun tak tau nak kata apa...

Patutlah kerajaan tidak mahu buat kelayakan otomatik bila kepada orang yang dah capai umur 21tahun sbb orang muda benci mereka nanti berkuasa menumbangkan mereka..olehitu, eloklah dibiarkan mereka duduk dalam kepompong kebebalan tak kesah mereka.... makan BN pun kekal berkuasa!

Sheikh Sambal

1 comment:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum.

aahaks sheh, hahaha lagi perihal org muda sarawak yg masih bebal lagi dung0ng..

utk sang bebal2 ni.. talk to your hand laa bro_k..

ini lah situasinya anak muda sarawak terutamanya melayu dan kaum bumiputra yang lain..

melalak lah sampai putus urat 'Tak Nak Taib' 'Benci BN' 'Taib Must Go' 'BN Perampas, Perompak'

>> kepada anak muda melay/bumi yg kunun hero macho kata mcm ni dan belum daftar atau baru nak daftar... mu takdaq teloq..... teloq bagi bapok.. <<

hahaha SS dah nampaknya dah nampak realiti... nye ker? haa itu baru part anak muda bebal.. belum lagi kes org midle/tua yg dah biru mata hitam nya? lagi haru biru kita fikirkan...

mana suara rakyat suara keramat?? ahhh slogan ni utk brahim katak mas je lahh..

sheh, saya nak fokus kepada org melayu ni.. sebab saya melayu.. bukan melayau perkatak mas.. sehingga detik ini! MELAYU hanya letak ISLAM secara sampingan sahaja. jika MELAYU menegakkan syiar ISLAM walau di mana sekalipun, MELAYU akan nampak kezaliman dan kerosakan oleh 'orang-orang melayu' itu sendiri.

ahhh.. malu sungguh.. DAP di semenanjung dah terima Islam dan bahasa melayu.. tapi KESIAN nya melayu kita dan fahaman org bukan Islam di S'wak.

inilah pentingnya konvensyen Pakatan Rakyat tahun lepas.. Memimpin Perubahan Menjana Kemenangan..

soal nya,, bersamakah rakyat s'wak yg berbilang kaum agama bangsa untuk KEMENANGAN RAKYAT dlm pilihanraya negeri nanti..

wallahu'akhlam