27 October 2010

Bila Merapi Meletup!

Gunung Merapi meletup 3 kali semalam. Bermula pada jam 6 dengan memuntahkan lahar dan debu volkanik setinggi 1 batu ke udara. Kali ini letupannya lebih kuat dari yang berlaku pada bulan Ogos 2006. Dulu awan panas yang terlempar cuma sekadar masa 7 minit. Tetapi semalam awan dan debu panas menyiksa selama 2 jam.
12 orang setakat ini dilaporkan mati. Kebanyakannya mati di rumah seorang yang dikatakan sebagai 'Penjaga Pintu Spiritual' Gunung Merapi, iaitu Mbah Marijan. Kebanyakan yang mati adalah akibat terbkar oleh hawa panas yang meletus dari Merapi. Rumah Mbah Marijan cuma 2.5km dari puncak Merapi. Kerajaan Indonesia telang memberi amaran kepada penduduk sekitar lereng Merapi supaya berpindah sejak hari Isnin lepas. Ramai yang telah berpindah tetapi ramai juga yang degil kerna yakin dapt menyelamatkan diri dari letusan Merapi. Mbah Marijan yang kununya 'Penjaga Pintu' Merapi masih belum ditemui tetapi ahli keluarganya yang tinggal terus dalam rumah mati diliputi debu gunung berapi.

Inilah padahnya mempercayai perkara karut. Apakah kononnya sebagai 'penjaga' Merapi Mbah itu akan kebal dari bencana. Sesunguhnya Allah akan melimpiaskan bencanaNya tanpa kecuali. Semua akan terababit. Hanya di akhirat kelak, kita semua akan dikelaskan mengikut taqwa dan iman dan amal masing-masing.

Bencana alam sebegini akan berlaku lagi. Kita perlu ambil iktibar bahawa segalanya dalam Kekuasaan Allah Azzawajalla. Tiada daya kita untuk menongkah takdir Allah. Bencana Merapi ini hanya dikira iklan kepada hari Kiamat yang pasti akan berlaku. Tiada siapa akan terlepas.

Daripada Allah kita datang dan kepada Allah lah kita akan kembali.....


Sheikh Sambal

No comments: