14 September 2009

Apa Jadi Dalam BN...?

Atau semua tak menjadi dalam BN... MCA kacau dengan kes perebutan kuasa. Orang no.2 Dr Chua Soi Lek di kikis dari jawatan. Dalam MIC Datuk Subramaniam yang kalah pula akan dihadapkan ke lembaga disiplin parti. Parti Gerakan dilihat sebagai api dalam sekam.
Dalam UMNO pula mungkin nampak cool dalam clique Najib tapi bergelodak di luar. Pemilihan calon Bagan Pinang dah menampakkan perpecahan yang tak dapat disorok lagi.
Bahagian Telok Kemang sebulat suara mencalonkan bekas MB Dato' Seri Isa Samad tapi Mahyudin dan Najib pula tidak berkenana. Maklumlah Isa kan bawak beban kes politik wang. Najib/Muhyidin tidak mahu UMNO masuk bertanding dengan imej yang tercalar. Pengalaman Permatang Pasir sangat memilukan mereka. Tapi UMNO Teluk Kemang adalah tuan rumah PRK kali ini. Mereka berkeras mahukan Isa Samad. Mahu tidak mahu suara mereka sangat perlu didengar.
PM Najib berkokok membawa kempen Satu Malaysia tapi dalam realiti BN tidak lansung ada erti Satu itu. Memanglah dari dulu BN tak pernah bersatu sebenarnya. Politik suku kaum yang mereka amalkan takkan dapat membawa kepada persatuan itu.
PR dalam tidak mengamalkan politik suku kaum. Sememangnya semua parti dalam PR berlandaskan parti majmuk. DAP dan PKR adalh parti majmuk. Begitu juga PAS. Dalam PAS semua bangsa ada kerana PAS Untuk Semua!.
Drama Bagan Pinang sedang membara....setiap ahri akan menyebabkan UMNO?Bn pening kepala. Mungkinkah PAS berpeluang untuk mermpas Bagan Pinang. Memang ia kubu kuat UMNO tapi kalau tentera dalam kubu itu sibuk berperang sama sendiri, PAS mungkin dapat masuk dengan hanya mengalahkan pengawal yang bertugas di pintu gerbang.
Walaupun begitu PAS/PR perlu bekerja keras kerana walaupun hanya pengawal, mereka ada BOM duit!!.....
PAS/PR selamat berkempen di Bagan Pinang.

No comments: